Celem szkolenia jest przygotowanie
lub rozwój merytoryczny trenerów wewnętrznych organizacji. Jeżeli jest
to szkolenie dla osób rozpoczynających pracę szkoleniową lub mających
prowadzić szkolenia w ramach szerszego projektu - szkolenie obejmuje
moduły opisane poniżej. Program przygotowywany - po szczegółowej
analizie potrzeb szkoleniowych - dla doświadczonych trenerów obejmuje
ćwiczenie wybranych umiejętności oraz znacznie szerzej traktuje kwestie
radzenia sobie z trudnymi sytuacjami/uczestnikami szkoleń.
Moduły tematyczne
Co? |
Po co? |
 |
Po co i jak uczą się dorośli
|
Rozumienie specyfiki uczenia się osób
dorosłych, w tym roli dynamiki grupy w szkoleniach, zdefiniowanie
podstawowych celów i zadań trenera. |
 |
Diagnoza potrzeb szkoleniowych
|
Poznanie metod diagnozy potrzeb szkoleniowych, przećwiczenie formułowania celów szkoleń. |
 |
Przygotowywanie szkoleń |
Poznanie
i przećwiczenie przygotowywania sesji szkoleniowych "krok po kroku"
według kilkuetapowego modelu przygotowywania szkoleń. |
 |
Prowadzenie sesji szkoleniowej
|
Poznanie/przypomnienie podstawowych zasad pracy z grupą,
autoprezentacji, występowania na forum grupy i aranżacji "przestrzeni
szkolenia"; uzyskanie informacji zwrotnej o występowaniu na forum grupy
(na podstawie krótkich prezentacji wygłaszanych przez uczestników).
|
 |
"Próbki szkoleniowe"
|
Uczestnicy (indywidualnie lub w małych
grupach) przygotowują programy sesji szkoleniowej na zadany temat
i przeprowadzają prezentację z wybranego fragmentu. Celem jest zebranie
i przećwiczenie wiedzy uzyskanej w modułach poprzednich oraz uzyskanie
kolejnej informacji zwrotnej o funkcjonowaniu w roli osoby prowadzącej. |
 |
Radzenie sobie z trudnymi sytuacjami
|
Wspomagana przez trenerów, samodzielna praca uczestników nad problemem: "co ja zrobię, gdy...".
|
 |
Ewaluacja szkoleń |
Zapoznanie się z podstawowymi zasadami i metodami oceny skuteczności i efektywności szkoleń. |
|
 |